3.4.6
De Brahm Rishi Mission
Mevr.
pandita D.
Balwantsingh-Bisesar
De
laatste dertig jaar hebben ook enkele andere
invloeden uit India hun stempel gedrukt op de
ontwikkeling van het Nederlandse
Hindoeïsme, met name op de groep van
Sanatan Dharma. De beweging van Shri Viswa
Atma Bawra dji Maharaadj, kwam in de
tachtiger jaren tot bloei in Nederland. Bawra
dji zette de traditioneel denkende Hindoes
van de Sanatan Dharma stroming aan het
denken. Hij predikte gelijkheid en eenheid.
Hij verwierp het kastenstelsel. De
Karamvaadische beweging kreeg daardoor steun.
Iedereen heeft het recht om poedja te doen,
ook al
ben je niet van geboorte een Brahmaan. Ook
vrouwen hebben het recht om de Heilige
Geschriften te bestuderen en de kennis door
te geven aan volgende generaties. Zo heeft
hij een aantal vrouwen opgeleid en
bestuursfuncties gegeven. De Heilige
Geschriften, de Ramayan en de Bhagwat Gieta
nam hij als medium om zijn boodschap kracht
bij te zetten. Mede dankzij Shri Bawra dji
wordt Ramayan gelezen en gezongen, door
mannen én vrouwen. De belangstelling
om bijvoorbeeld tijdens verjaardagen en
andere speciale gelegenheden Ramayan
Paath
[1]
te houden groeit nu ook onder de jongere
generatie. In 1982 kwam Shri Bawra dji voor
het eerst naar Nederland en trof hier de
Surinaamse Hindoes aan, die oorspronkelijk
uit de streek van Benares (Uttar Pradesh)
kwamen. Dat betekent dat er nog resten van de
taal (Bhojpuri) werd gesproken. Aangezien
Bawra dji ook uit die streek kwam, vond hij
meteen aansluiting bij deze Hindoes. Hij kon
zijn verhaal van Raam en Krishna delen met de
groep. Met andere woorden de Ramayan en
Bhagwat Gieta sloegen goed aan bij deze
mensen. Hij spoorde een ieder aan om de
teksten te bestuderen. De kern van zijn
boodschap is; "wordt een mens en daardoor ben
je een Hindoe". En om een Hindoe te worden
zul je moeten verdiepen in de taal, cultuur
en op zoek moeten gaan naar de zuivere kennis
en je ware identiteit (Zelf of Atma). "Hari
ko bhadje so Hari ka hoi, richt tot Hari
(God) dan zul je Hem ook vinden." Zijn
boodschap was niet nieuw, maar de wijze
waarop hij de boodschap bracht, was prettig.
Simpel gezegd kwam het neer op het doen van
Poedja, Bhajan, Kirtan en het houden van
Ramayan en Bhagwat Gieta lezingen. Iedereen
is Gods kind, dus iedereen heeft het recht om
Vedische kennis tot zich te nemen.
Discriminatie op basis van sekse en ras heeft
geen plek in de Goddelijke wereld.
[1]
Ramayan paath wordt bijvoorbeeld thuis bij
mensen gehouden. Er wordt dan gezongen uit de
Ramayan met muzikale begeleiding (dhool,
harmonium en dhantaal)
15
jaar Hindoe basisschool Shri
Saraswatie
|